Ansökan om försäljningstillstånd
Partihandlare

Partihandlare som ska sälja tobaksvaror till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare och andra partihandlare, måste ansöka om tillstånd hos kommunen. Du som ansöker om tillstånd ska kunna visa att du är lämplig att utöva verksamheten.

Egenkontrollprogram

Du måste lämna in ett egenkontrollprogram tillsammans med  din ansökan till kommunen. Ett lämpligt utformat egenkontrollprogram krävs för att du ska få tillståndet. I ett egenkontrollprogram ska du skriva in de rutiner som du behöver i din verksamhet för att se till att du och din personal följer de lagkrav som finns för försäljning av tobaksvaror. Kommunen kommer att göra en bedömning av ditt egenkontrollprogram i samband med din ansökan.

Olika typer av tillstånd

Tills vidare
Tillstånd som gäller tills vidare. Detta tillstånd gäller tills du själv väljer att återkalla tillståndet, eller om kommunen återkallar ditt tillstånd.

Viss tid:
Tillstånd för en viss tid. Detta är ett tillstånd som gäller mellan vissa datum.

Skriftlig ansökan

En ansökan om tillstånd ska vara skriftlig. Du ska lämna in din ansökan till den kommun där ditt företag har sitt säte. Saknar företaget säte i Sverige ska du lämna in din ansökan till den kommun där företaget har ett fast driftsställe.

Ansökningsavgift

Kommunen har rätt att ta ut en avgift för att utreda din ansökan om tillstånd. Avgiften kan variera mellan olika kommuner eftersom det är kommunen som bestämmer storleken på avgiften.

Vad krävs för att få försäljningstillstånd för tobak?

Lämplighet
Du som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror till andra än konsumenter måste visa att du med hänsyn till dina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten.

Finansieringsplan
Kommunen kan även vilja se en finansieringsplan för hur köpet av verksamheten finansierats.

Personer med betydande inflytande
När en juridisk person, exempelvis aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag, ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i bolaget utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och/eller bolagsdelägare. Om en privatperson har lånat ut pengar till den som köpt en verksamhet, kan kommunen även utreda denna person.

Yttrande från Polismyndigheten och Tullverket
Kommunen får inte bevilja ett tillstånd för partihandel utan att begära in yttrande från Polismyndigheten. Kommunen kan vilja se om du som söker om tillstånd finns med i belastningsregistret. Finns du med i belastningsregister kan kommunen besluta sig för att inte ge tillstånd att sälja tobaksvaror till andra än konsumenter. Alla brott anses inte vara lika allvarliga, det är främst brott som kan ha betydelse för din verksamhet som till exempel ekonomiska brott och brott som handlar om tobak som kan försvåra för dig att få tillstånd. 

Uppgifter som tullverket grundar sina uppgifter på kan vara uppgifter om transport- och tulltillägg, viten och uppgifter som relaterar till administrativa brister hos den sökanden.

Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden
Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder den ekonomiska lämpligheten. Kommunen kan be dig som ansöker om tillstånd att själv lämna in uppgifter från Skatteverket och Kronofogden.

Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden som kommunen kan fråga efter är hur du som söker tillstånd har skött dina inbetalningar av skatter och andra avgifter som omfattas av skattekontot. Det är viktigt att du som sökande har skött dina betalningar till det allmänna, som skatter av olika slag och avgifter, som till exempel arbetsgivaravgifter. Det kan vara svårare att få tillstånd om du ofta har varit sen med betalningar och fått krav på att betala in dessa, eller att skulden gått vidare till Kronofogden från Skatteverket.

När du har fått ditt tillstånd beviljat

Följ lagar och regler
När tillstånd att sälja tobaksvaror meddelats, är det viktigt att verksamheten följer de lagar och regler som finns.

Tillsyn
Kommunen, Folkhälsomyndigheten och Polismyndigheten kan när som helst kontrollera verksamheten, detta kallas för tillsyn. En tillsyn kan ske genom att kommunen, Folkhälsomyndigheten eller Polismyndigheten besöker verksamheten. Det kan även ske genom att kommunen kontrollerar verksamheten utan att göra ett besök, till exempel genom att begära in uppgifter från Skatteverket och Polismyndigheten.